Wednesday 12 January 2011

F.C. Rabbath

Ok, entry kali ini, saya ingin berkongsikan tentang profile seorang independent film maker yang sangat saya kagumi. Tujuan saya menulis entry tentangnya ialah sekadar perkongsia tentang seorang manusia yang sangat memberi inspirasi kepada saya.



Profile Ringkas

F.C. Rabbath. Nama yang sangat popular di youtube di kalangan independant videomaker. Dengan subscriber lebih daripada 8000 lebih membuktikan filem-filemnya bukan sekadar picisan tetapi mempunyai nilai estetika yang tersendiri. Nama sebenarnya ialah Frederick Claude Rabbath, lahir pada 1986. Pernah menduduki lebih 5 buah negara dan boleh bertutur dalam 7 bahasa. Sekarang berada di US. Seorang Engineer, US Marine, film maker, animator, author, photographer, graphic designer dan ahli bahasa.

Dia juga terkenal di dengan sifat 'low-profile' dan humble, seolah-olah sentiasa mengelak untuk menjadi popular. Gambarnya hampir-hampir tiada di internet, dan tidak pernah masuk camera walau sekali. Namun begitu, lelaki 24 tahun ini sangat berbakat dalam film production sehingga ditawarkan bekerja di salah sebuah syarikat penyiaran di US. Dan dia bekerja sambilan di sana di samping masih belajar dalam kuliah Civil Engineering sem akhir.

Seorang self-taught movie maker dan tidak pernah menghadiri mana-mana kursus videography. Mula membuat video sejak masih awal remaja, umur belasan tahun. Dan sehingga kini masih aktif membuat filem pendek.



Kelebihan Filem FC Rabbath

Antara sebab saya sangat tertarik dengan filemnya ialah kualiti cinematography yang sangat tinggi bertahap professional sedangkan dia tidak pernah menghadiri mana-mana kursus secara serius. Hanya belajar sendiri, semua perkara. Dalam menilai satu filem, ada 2 aspek yang saya sentiasa perhatikan.

1) Kualiti cinematography
2) Storyline (mesej, cara penceritaan dsb)

Dan kebanyakan video-videonya sangat berkualiti dari 2 aspek ini. Kebanyakan filemnya mengajak kita untuk berfikir. Banyak video-videonya unik dan epic, unexpected dan menarik. Bagi saya antara yang terbaik ialah, Disconnected, Dark Wood dan Scarlet's Witch. Hampir kesemua filemnya adalah no budget. Ya, memang banyak filem lain yang lebih baik dari filemnya.. tapi melihat kepada profile beliau, kita susah untuk percaya yang seseorang sepertinya boleh menghasilkan filem berkualiti.



FC Rabbath dan Saya

Melihat kepada keadaan saya sebagai seorang pelajar perubatan yang akan menceburi bidang Kedoktoran suatu masa nanti, saya sering tertanya-tanya, sejauh mana minat dalam bidang ini dapat saya teruskan. Adakah perlu memilih sama ada menjadi seorang doktor atau producer? Ataupun saya boleh menjadi kedua-duanya dalam satu masa.

Mengenali FC Rabbath dan melihat 'profile'nya telah menjawab persoalan itu. Ya, saya mampu. Dia seorang Engineer, iaitu bidang professional namun boleh bergerak aktif dalam film production. Lebih-lebih lagi umurnya 24 tahun, hanya 2 tahun lebih tua dari saya. Serta dia merupakan self-taught movie maker, seperti saya. Dia masih belum menjadi professional filem producer, namun sebab itulah saya rasa 'dekat' dengan situasi saya. Seorang remaja yang baru menapak dalam arena ini, dengan minat yang mendalam.

Dia merupakan seorang Kristian. Dan saya merupakan seorang islam. Itulah beza yang sangat ketara antara saya dan dia. Namun dari aspek perfileman, saya sangat mengaguminya dan menjadikannya sebagai sumber inspirasi. (hanya dalam aspek videography, bukan aspek kehidupan)



Penutup

Saya mengambil dia sebagai contoh terbaik, kerana situasinya sangat-sangat dekat dengan saya. Dengan umur yang hampir sebaya dan cara yang hampir sama; iaitu lebih selesa untuk writing script, directing, shooting, dan editing sendiri tanpa bantuan orang lain. Dia juga tidak suka masuk camera seperti saya. Cuma yang berbezanya.. saya membuat video untuk islam. Inilah seorang manusia yang saya kagumi dalam videography.


Lampiran;
Interview F.C. Rabbath :

2 comments:

  1. OK good one Azim. Let's be like him. If not, better.

    ReplyDelete
  2. hehe.. inshaallah mane yg ana mampu la. :)

    ReplyDelete