Friday 2 September 2011

Gosok Baju (Behind The Story)

Salam..

alhamdulillah satu lagi short movie telah berjaya disiapkan walaupun saya hampir-hampir tak jadi nak buat. Pada asalnya jalan ceritanya lain, menyentuh tentang erti kebebasan dan raya dalam konteks islam. Tapi disebabkan kesempitan masa, cerita asal telah diubah kepada jalan cerita lain.

Cerita gosok baju adalah antara short movie yang paling last minute saya buat. Jalan ceritanya saya fikir ketika dalam perjalanan ke rumah kawan, sambil dengar lagu (sy selalu mendapat ilham ketika mendengar lagu). Kemudian sampai saja pada pukul 9 malam, terus setting camera, briefing pelakon dan shoot. Dalam pukul 11 malam, siap shooting dan mula editing sampailah ke pagi esoknya.

Memang sangat last minute. Setakat ni belum pernah lagi saya baru nak mula shooting waktu malam, dan pagi esoknye terus nak ditayangkan. Biasanya satu short movie mengambil masa 2 hari utk disiapkan. Tapi tak sangka, kali ni boleh pula siap dalam masa yang sangat sekejap. Pelakon pun, Danial Al-Asr, Misri dan Nawfal diberitahu sejam sebelum edit. Jadi semua dialog adalah dibuat sendiri oleh mereka.

Malam itu memang saya tak tidur dan hanya menghadap laptop utk editing, makan malam pun tidak, sampai pukul 3 am perut dah terasa sangat lapar dan tak dapat fokus. So, saya ajak Danial (watak utama dlm cerita ini) pergi makan burger Hardees di hayyu sabiek. Borak.. borak..borak.. dah masuk subuh.

Lepas subuh, mulakan render sampailah pukul 8.30 am.

Macam tu lah kisah pembikinan filem pendek ni. Ada yang komen, video kali ini tidak sebaik video-video yang lepas. Ye, memang saya akui video kali ni saya tidak puas hati editingnya. Tapi disebabkan kesuntukan masa, pemilihan soundtrack dan editing tidak berapa detail macam sebelum2 ini.

Apa-apapun, video ini telah dapat disiapkan dengan agak baik. Alhamdulillah... So, utk pengakirnya, selamat hari raya aidil fitri kepada semua pembaca, rakan-rakan yang megenali saya atau tidak. Hayatilah video ini; "Gosok Baju"

No comments:

Post a Comment